Obserwuj nas:

WYŚLIJ WIADOMOŚĆ

883 913 121

Masz pytania? Zadzwoń!

Kontakt

Przydatne linki

Jesteśmy po to, aby wspierać i edukować osoby niepełnosprawne z zakresu ich praw i obowiązków.

Wzmacniając samodzielność czynimy

życie łatwiejszym!

WIĘCEJ O PROJEKCIE

Jesteśmy po to, aby wspierać i edukować osoby niepełnosprawne z zakresu ich praw

i obowiązków. Wzmacniając samodzielność czynimy życie łatwiejszym!

Strona powstała jako część projektu #prawoMOCNI realizowanego z dotacji programu Aktywni Obywatele – Fundusz Krajowy, finansowanego przez Islandię, Liechtenstein i Norwegię w ramach Funduszy EOG.  

 

Fundacja Kocham Swoje Życie © 2022

 

 

 

 

Znajdź nas również na:

Kontakt

+48 883 913 121

kontakt@kochamswojezycie.pl

21 stycznia 2022

Obywatel w urzędzie

 

 

Mówiąc, że jest to jedna z najistotniejszych instytucji na terenie kraju, wcale nie naginamy faktów, bowiem nie ma na świecie osoby, która chociaż raz w życiu nie musiała załatwić jakieś sprawy w urzędzie, nawet jeżeli większość z nas nie przepada za wizytami w urzędach, to i tak jest to nieodłączna część naszego życia.

 

Co jednak, jeśli taki kontakt wiązałby się każdorazowo ze stresem, obawą i niepewnością? Tak właśnie często czują się osoby niepełnosprawne, które nie dość, że mogą być zagubione w urzędowej przestrzeni, to niejednokrotnie nawet nie wiedzą, jak do danej sprawy podejść. Czy dam radę samodzielnie załatwić sprawę? Czy podejdę do dobrego okienka? Czy znajdzie się ktoś, kto mi pomoże? Czy będę wiedzieć, o co mam zapytać? Jakie dokumenty zabrać ze sobą do Urzędu? Takie pytania nierzadko spędzają sen z powiek osobom niepełnosprawnym powodując, że unikają one wizyt w urzędach, tak długo jak to tylko możliwe. Niestety, jak sami z doświadczenia wiemy - akurat tego nie da się odwlekać w nieskończoność. 

 

Mimo wszystko, w ramach kolejnego wyjścia za główny cel obraliśmy sobie okiełzanie urzędowego galimatiasu, pamiętając o tym, że po drugiej stronie siedzi taki sam człowiek, jak my - który zawsze z chęcią udzieli nam pomocy, jeśli uprzejmie o nią poprosimy. Dzięki temu nasze zetknięcie z Urzędem może okazać się mniej straszniejsze i na pewno przyjemniejsze.

 

 

 

Wizyta w Urzędzie i nie tylko...

 

Co zatem możemy zrobić, by zmniejszyć niepokój, wzmocnić pewność siebie naszych uczestników i zmotywować ich do przełamania strachu? Oczywiście zorganizować wyjścia terenowe!

 

Tym razem pozwólmy sobie na szersze podsumowanie bliźniaczych instytucji, gdzie wraz z opiekunem udaliśmy się nie tylko do samego Urzędu Miasta, ale również mieliśmy przyjemność odwiedzić Urząd Stanu Cywilnego, gdzie trochę porozmawialiśmy o wydawaniu zaświadczeń, zezwoleń i całej reszcie spraw, jakie możemy tam załatwić. To nie wszystko! Nie zapomnieliśmy także o tym, aby trochę bliżej poznać Powiatowy Urząd Pracy, którego formy pomocy są równie ważne i niekiedy kluczowe dla osób niepełnosprawnych.

 

To wszystko dzięki programowi Aktywni Obywatele – Fundusz Krajowy, który jest finansowany z Funduszy EOG

 

 

 

Urząd Miasta i Urząd Stanu Cywilnego

 

 

Na wstępie postawiliśmy na teorię, pozwoliliśmy sobie na to, aby naszym przewodnikiem po tych instytucjach w obu przypadkach był urzędnik, czyli nasza osoba pierwszego kontaktu, która w oparciu o swoje doświadczenie, zdecydowanie lepiej przybliży nam działanie tej struktury. Dowiedzieliśmy się nie tylko o tym, jak załatwiać sprawy w Urzędzie, ale również do kogo się zwracać o konkretną pomoc, zwłaszcza korzystając z punktu informacji.

 

Oprócz tego szczególnie dziękujemy za możliwość odegrania kilku krótkich scenek, podczas których nasi uczestnicy mogli wcielić się w rolę petenta przedstawiającego konkretny problem - to znacznie wpłynęło nie tylko na postrzeganie samego Urzędu, ale także sprawiło, że nasi Prawomocni nabrali trochę więcej pewności siebie, nie bojąc się samodzielnie podjąć próby załatwienia kilku testowych spraw urzędowych.

 

Całe szkolenie oczywiście, nie mogło odbyć się bez przykładów dotyczących tego w jaki sposób wypełniać dokumenty, wnioski czy w jaki sposób napisać podanie. Każdy z naszej grupy miał możliwość zasiąść do konkretnego wniosku i w oparciu o naszą pomoc - krok po kroku go wypełnić. Tematykę odpisów, rejestracji czy prowadzenia rejestrów również poruszyliśmy na forum, przypominając również o ważności dowodów osobistych oraz wskazując miejsce ich wymiany na nowe.

 

Także Urząd Stanu Cywilnego uchylił nam rąbka tajemnicy i szczegółowo zapoznał z procedurami zawierania związku małżeńskiego, co było niezwykle ważne, bo był to jeden z gorących tematów podczas naszego stacjonarnego szkolenia. Ponadto mieliśmy możliwość zerknięcia do Sali Ślubów, która zdecydowanie wywołała duże emocje!

 

 

Powiatowy Urząd Pracy

 

 

Tutaj także zostaliśmy wprowadzeni przez pracownika PUP w zakres działań urzędu, jak i zdobyliśmy dodatkową wiedzę na temat spraw, które są dość istotne dla osób niepełnosprawnych. Zainteresowaniem cieszyły się szkolenia z Urzędu Pracy, a także przeglądanie ofert pracy poprzez stronę internetową, bo przy miłym prowadzeniu przez pracownika PUP uczestnicy mogli poczuć, że całą ta biurokracja nie jest tak straszna, jak myśleli.

 

Udało nam się również omówić formy zasiłków, staży czy dofinansowań, wskazując na to, jakie procedury im dotyczą lub jaka dokumentacja jest przy danej sprawie niezbędna. W ramach ćwiczeń uczestnicy mieli okazję spróbować testowo zarejestrować się w Powiatowym Urzędzie Pracy, gdzie podczas całej prezentacji omówiony został szczegółowo każdy aspekt, który składa się na "status osoby bezrobotnej" lub tej "poszukującej pracy".

 

Jest nam niezmiernie miło, że zostaliśmy tak ciepło przyjęci, a dyskusje które toczyły się po opuszczeniu każdej z instytucji sprawiły, że nie możemy się doczekać kolejnych lokacji! Mamy nadzieję, że teraz troszkę mniej nasi uczestnicy będą odwlekać swoje wizyty w urzędzie, a ich pewność siebie urośnie znacznie bardziej.

 

 

 

 

Domyślna treść artykułu.

 

W każdym nowo utworzonym artykule pokaże się wpisany tutaj tekst. Wpisz więc tutaj domyślną treść nowego artykułu lub instrukcję dodawania nowego artykułu dla swojego klienta.

 

Witamy w urzędzie! O załatwianiu spraw urzędowych

W kilku zdaniach o tym, jak zostać samodzielnym bohaterem

Kim są #prawoMOCNI?

21 stycznia 2022

Witamy Was w urzędzie!

W kilku zdania kolejnym wyjściu i załatwianiu wszelkich spraw urzędowych

Obserwuj nas:

WYŚLIJ WIADOMOŚĆ

883 913 121

Masz pytania? Zadzwoń!

Kontakt

Przydatne linki

WIĘCEJ O PROJEKCIE

Jesteśmy po to, aby wspierać i edukować osoby niepełnosprawne z zakresu ich praw

i obowiązków. Wzmacniając samodzielność czynimy życie łatwiejszym!

Znajdź nas również na:

Kontakt

+48 883 913 121

kontakt@kochamswojezycie.pl