kontakt@kochamswojezycie.pl
Masz pytania? Zadzwoń!
883 913 121
W kilku zdaniach o tym, jak zostać samodzielnym bohaterem
24 stycznia 2022
W kilku zdaniach o tym, jak zostać samodzielnym bohaterem
Domyślna treść artykułu.
W każdym nowo utworzonym artykule pokaże się wpisany tutaj tekst. Wpisz więc tutaj domyślną treść nowego artykułu lub instrukcję dodawania nowego artykułu dla swojego klienta.
Samodzielność w komunikacji publicznej
Jeżeli pomyślimy sobie o czymś bez czego większe miasto mogłoby nie istnieć, to byłaby to właśnie komunikacja miejska. To ona jest tym, co powoduje że docieramy w pożądane miejsce na określony czas, dzięki niej możemy się przecież dostać do pracy, urzędu czy na spotkanie ze znajomymi.
Nawet jeśli posiadamy samochód w dalszym ciągu nie wyobrażamy sobie braku komunikacji, która często z braku innych możliwości jest naszą ostatnią alternatywą na podróżowanie z miejsca na miejsce. Co więcej! To właśnie komunikacja miejska niejednokrotnie ułatwia przejazd przez zatłoczoną aglomerację, mimo że jest mniej komfortowa niż przejazd własnym autem.
Nie mniej jednak, nie każdy może pozwolić sobie na samodzielność bądź wybór opcji w podróżowaniu – część pasażerów komunikacji publicznej stanowią osoby, których nie stać na samochód, często też pasażerami takiego środka komunikacji zostają przecież osoby starsze, a także osoby niepełnosprawne, które nie mogą prowadzić samochodu.
Dlatego tak ważne jest, aby nie tylko oswoić osoby niepełnosprawne z komunikacją publiczną, ale również pokazać, jak bezpiecznie i mądrze z niej korzystać, aby uniknąć stresów, kłopotów i... mandatów.
Siedziba MZK - nasz pierwszy punkt
Wraz z uczestnikami projektu udaliśmy się do Siedziby Miejskiego Zakładu Komunikacji, aby zapewnić im bezpieczny i samodzielny dojazd do urzędu, miasta lub pracy. Podczas odwiedzin Pani pracująca w biurze poinformowała nas nas o prawach i ulgach przysługujących osobom niepełnosprawnym w komunikacji miejskiej. Co więcej! Przedstawiła nam zniżki, z których uczestnicy mogą korzystać oraz przypomniała o konieczności posiadania przy sobie dokumentu upoważniającego do ulgi podczas przejazdu. Nie obyło się również bez rozmowy o konsekwencjach jakie wynikają z braku ważnego biletu czy właśnie niezbędnych dokumentów.
Dowiedzieliśmy się, że w tym miejscu możemy złożyć skargę na kierowcę autobusu lub kontrolera biletów w razie niestosowania się do przepisów lub niesłusznego wystawienia mandatu, bo zdajemy sobie sprawę, że każdemu zdarzy się zapomnieć ważnych dokumentów. Każdy z uczestników dowiedział się również, gdzie oraz jak zgłosić zagubienie lub znalezienie przedmiotu w autobusie.
Wspólnie przeszliśmy także przez proces tworzenia karty przejazdowej, każdy miał szansę wypełnić wniosek i uzyskać informacje odnośnie tego, jakie zdjęcia do niego są wymagane, aby taką kartę uzyskać. Oczywiście część uczestników posiadała już własną kartę, więc w tym przypadku samodzielnie mogli spróbować doładować środki na swoim koncie pasażera, które pozwolą zakupić bilet w mobilnym kasowniku, który znajduje się wewnątrz autobusu.
Ponadto dowiedzieliśmy o istnieniu aplikacji ,,Kiedy przyjedzie’’, która spotkała się z dużym entuzjazmem, bo dzięki niej nasi prawomocni mogą na bieżąco śledzić lokalizację i opóźnienie autobusu oraz widzieć aktualny rozkład jazdy. Na życzenie grupy opiekun zainstalował aplikację na telefonie i pokazał, jak ona działa.
Przejazd MZK, czyli o autobusach w praktyce
Kilka dni później po wizycie w Siedzibie MZK nadszedł czas na prawdziwy test! Ponieważ wybraliśmy się na przejażdżkę autobusem komunikacji miejskiej.
Najpierw uczestnicy mieli za zadanie zapoznać się z rozkładem jazdy umieszczonym na przystanku autobusowym i wybrać odpowiedni autobus. Osoby niewidome mogły skorzystać z tablicy informacyjnej ze specjalnym przyciskiem, która w sposób dźwiękowy informuje o najbliższych połączeniach autobusowych. Dzięki temu reszta uczestników również dowiedziała się o tej możliwości i już się pochwaliła, że dzięki temu będą mogli pomóc innym.
W oczekiwaniu na nasz pojazd mieliśmy okazję porozmawiać o zasadach zachowania się w komunikacji miejskiej i o ustępowaniu miejsca siedzącego osobom starszym, kobietom w ciąży czy osobom z niepełnosprawnością ruchową. Szczególnie dziękujemy kierowcy autobusu, który jak tylko zauważył, że jeden z wsiadających pasażerów jest osobą z dysfunkcją narządu ruchu, od razu opuścił platformę, by ułatwić jej wsiadanie.
Po wejściu do autobusu zadbaliśmy o to, aby uczestnicy w prawidłowy sposób dokonali płatności za bilet za pomocą środków znajdujących się na karcie pasażera, przy okazji opiekun przypomniał im o konsekwencjach, które wynikają z jazdy autobusem bez ważnego biletu. Natomiast podczas kontroli biletów uczestnicy okazali kontrolerowi elektroniczny bilet oraz dokumenty upoważniające do ulgi.
Przejazd PKP, a więc jak to jest z tymi pociągami?
Podróż pociągiem stanowi doskonałą alternatywę dla samochodu, a nawet autobusu. Obecnie pociągiem możemy dojechać prawie wszędzie, gdzie zapragniemy - podziwiając przy okazji malownicze widoki, ciesząc się wygodą i komfortem.
Plusów oczywiście jest więcej, dlatego wraz z uczestnikami nie mogło nas zabraknąć i w tym miejscu. Gdy tylko udaliśmy się na dworzec kolejowy, opiekun grupy oprowadził nas po dworcu, krótko opowiadając na temat tego, co i gdzie się znajduje, tak aby każdy z nas mógł oswoić się w tym miejscu.
Pierwszym zadaniem, które czekało na naszych uczestników polegało na samodzielnym zakupie biletów w kasie. Dla osób z dysfunkcją wzroku nieocenioną pomocą okazały się ścieżki dotykowe (naprowadzające), które znacznie ułatwiły poruszanie się po dworcu, w tym dojście do kasy biletowej czy na perony. Następnie każdy z grupy miał za zadanie zapoznać się z elektroniczną tablicą przyjazdów i odjazdów pociągów w celu odczytania godziny odjazdu i peronu z którego odjedzie nasz pociąg. Kiedy wspólnie ustaliliśmy nasz cel podróży oraz upewniliśmy się co do godziny odjazdu, mogliśmy spokojnie udać się na peron, gdzie wyruszyliśmy w naszą podróż!
Oczywiście opiekun także tej grupie przypomniał o zasadach bezpieczeństwa oraz zachowania w komunikacji publicznej, ale również ostrzegł o karach, jakie czyhają na tych, którzy chcą jeździć na gapę. Podczas kontroli biletów mogliśmy po raz kolejny i krok po kroku wytłumaczyć procedury jakie panują w komunikacji publicznej oraz chwilę podyskutować nie tylko o widoku za oknem, ale również o kodeksie kulturalnego podróżowania.
Mamy nadzieję, że dzięki tym terenowym lekcją uczestnicy będą czuć się pewniej i bezpieczniej podczas codziennych dojazdów do pracy czy codziennych rekreacyjnych przejażdżek.
kontakt@kochamswojezycie.pl
Strona powstała jako część projektu #prawoMOCNI realizowanego z dotacji programu Aktywni Obywatele – Fundusz Krajowy, finansowanego przez Islandię, Liechtenstein i Norwegię w ramach Funduszy EOG.
Fundacja Różnosprawni © 2023
Masz pytania? Zadzwoń!
883 913 121